En træningsbænk er uundværlig, hvis du træner derhjemme. Selvom det ikke er en træningsmaskine, så er den brugbart i rigtig mange øvelser, og den kan hjælpe dig med at få bedre resultater. Der findes lidt forskellige træningsbænke som kan hjælpe dig på mange måder.

Flad bænk eller justerbar?

Hvis man har været i et fitness center, så er man med sikkerhed stødt på en fladbænk eller en justerbar træningsbænk. De kan bruges primært de samme øvelser, men der er lidt forskel.

En flad træningsbænk er ideel at have, hvis man vil lave bænkpres eller armtræning siddende. Den dækker de fleste behov, og du kan endda også bruge den til at lave både mave- og benøvelser.

En justerbar træningsbænk kan naturligvis det samme. Det er dog muligt at justere den, så du kan få øget støtte i ryggen, når du sidder op. Du kan også lave forskellige øvelser, hvor du vender hovedet mod på gulvet.

Valgt af den rigtige træningsbænk afhænger af de øvelser og de behov, som du har, når du træner derhjemme. Du skal derfor også gøre det op med dig selv, hvad du har brug for.

Er det nødvendigt med en bænk?

Du tænker måske, om det overhovedet er nødvendigt med en træningsbænk, når du træner derhjemme. Selvom det er muligt at bruge gulvet eller en stol til visse øvelser, så har det også nogle begrænsninger i forhold til, hvor meget det er muligt at bevæge sig.

En træningsbænk giver dig mulighed for at udføre forskellige øvelser, som du uden bænken ville udføre stående. Dog kræver visse øvelser, at man står stabilt i resten af kroppen for, at man træner de rigtige muskler.

Det kan dog være svært at styre kroppen helt, når man løfter vægte stående. Hvis du sidder ned har du en øget styring af kroppen, og det giver dig større chance for at ramme de helt rigtige muskler. Det er præcis som at være i fitness.

Bedre resultater

Det er klart, at når man vælger at investere i udstyr som kan forbedre ens nuværende øvelser og giver mulighed for nye, så vil man også se bedre resultater. En træningsbænk vil give dig mulighed for at kunne tage din træning til et nyt niveau og derved også blive stærkere.

Træningsbænken kan også hjælpe dig med at lave øvelser som rammer de muskler, som du normalvis ikke kan træne, når du sidder i en stol eller står op.